مزایای تجویز فعالیتهای اجتماعی برای افراد مبتلا به بیمارهای مزمن

16 ژوئیه 2017- محققان می‌گویند شرکت درفعالیت‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود سلامت افراد مبتلا به بیماریهای مزمن یا دراز مدت کمک کند.

 اصطلاح "تجویز اجتماعی" به معنای ارجاع بیماران توسط متخصصان مراقبتهای بهداشتی، برای شرکت در فعالیتهای غیر پزشکی یعنی فعالیتهای اجتماعی است.

در این تحقیق مشخص گردید فعالیتهایی مانند باغبانی یا داوطلب شدن به عنوان بخشی از یک باشگاه برای بیمارانی که در این خدمات مشغول می شوند، مفید است.

این مطالعه بر اساس برنامه ی سلامت در نیوکاسل و توسط محققان دانشگاه نیوکاسل انجام گردید، این برنامه نه تنها به کاهش وزن افراد کمک کرده بلکه این افراد را از اضطراب و انزوا دور می کند. افراد مبتلا به بیماریهایی نظیر دیابت نوع 1 و 2، آسم و بیماریهای قلبی برای شرکت در این برنامه‌های اجتماعی واجد شرایط هستند. 

دکتر Suzanne Moffatt که در این مطالعه شرکت داشته است، می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که تجویز فعالیتهای اجتماعی نظیر شرکت فرد مبتلا به بیماریهای  قلبی در یک باشگاه باغبانی مفید و موثر است، افراد شرکت کننده ابراز کردند که شرکت در این فعالیت ها سبب فعالتر شدن و کاهش وزن آنها شده است و آنها کمتر اضطراب و انزوا را احساس می‌کنند و به این ترتیب احساس بهتری دارند.

 محققان افزودند: در برخی از افراد مبتلا به دیابت که در اینگونه فعالیتها شرکت داشتند، کنترل قند خون به دلیل کاهش وزن و بهبود تناسب و آمادگی جسمانی، بهبود یافته است.

 با این حال محققان تنها با 30 نفر از 2400 نفری که در این برنامه‌ها شرکت داشتند، مصاحبه کردند بنابراین نمی‌توانند مطمئن شوند که تجربه مثبت این 30 نفر بیانگر تجربیات سایر افراد می باشد.

 آنها نتیجه‌گیری نمودند که مدل تجویز اجتماعی که سلامت جسمی و روحی و مسائل اجتماعی اقتصادی افراد در آن در نظر گرفته می‌شود، برای بیمارانی که در این خدمات مشغول شده‌اند، موفقیت آمیز بوده است.

 آنها می‌گویند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که مقابله با مشکلات پیچیده و دراز مدت سلامت، نیاز به یک رویکرد جامع دارد که در مراقبتهای معمول اولیه امکان پذیر نیست، به همین دلیل تجویز اجتماعی می تواند بعنوان راه حلی به این افراد کمک کند. نتایج این مطالعه در مجله‌ی اینترنتی BMJ Open منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/benefits-of-prescribing-social-activities-for-people-with-long-term-conditions-95754579.html